Monday, November 24, 2008

RENUNG DAN FIKIR

BAHANA YANG MENUNGGU SI BAKHIL

Sayidina Abu Bakar r.a pernah berkata,yang bermaksud,orang-orang yang terlalu bakhil tidak akan terlepas salah satu daripada tujuh kemungkaran ini iaitu:
1.Allah memberikan kuasa kepada seorang pemerintah yang zalim,lalu pemerintah itu akan merampas dan membinasakan hartanya setelah menjatuhkan maruah dirinya.
2.Allah akan menimpakan ke atasnya bencana dunia seperti berlaku kebakaran,kecurian,banjir,tenggelam dalam tanah dan sebagainya.
3.Setelah ia meninggal kelak,hartanya akan diwarisi oleh mereka yang akan mempergunakannya pada jalan maksiat dan kemungkaran.
4.Allah akan menimpakan suatu penyakit yang berpanjangan sehingga ia terpaksa membelanjakan semua hartanya itu bagi mengubati penyakitnya.
5.Dia menanamkan hartanya itu pada suatu tempat,lalu ia sendiri terlupa sehingga tidak boleh menemuinya lagi.
6.Terlintas dalam fikirannya untuk mendirikan suatu bangunan di atas tanah yang rosak,yang mengakibatkan hartanya sendiri musnah.
7.Allah s.w.t meninggikan nafsunya sehingga ia sendiri yang akan memusnahkannya.


UBAHLAH ROMAN MUKAMU

Abu Yazid al-Busthami,pelopor sufi,pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya berkerut.Dengan murung lelaki itu mengadu,”Tuan guru,sepanjang hidup saya,rasanya tak pernah lepas saya beribadat kepada Allah.Orang lain sudah lelap,saya masih bermunajat.Isteri saya belum bangun,saya sudah mengaji.Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki,tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?”
Jawab Abu Yazid,”Perbaiki penampilanmu dan ubahlah roman mukamu.Kau tahu,Rasulullah adalah perduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keluh dan selalu ceria.Sebab menurut Rasulullah,salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya.”
Lelaki itu tertunduk.Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya.Sejak itu wajahnya sentisa berseri.Setiap kesedihan diterima dengan sabar,tanpa mengeluh.Alhamdulillah sesudah itu ia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh-kesah.



LALU SYAITAN PUN MENGELUH….

Rasulullah s.a.w bersabda,katanya,”Setiap anak Adam akan dijaga oleh dua malaikat.Malaikat yang di sebelah kanan lebih berkuasa dari yang disebelah kiri.Sekiranya seseorang anak Adam melakukan dosa maka malaikat yang disebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan,katanya,”Apakah yang harus aku catat?”Kata malaikat di sebelah kanan,”Jangan kamu catat dahulu dosanya sehingga ia melakukan lima kesalahan.”Malaikat yang di kiri bertanya lagi,”Kalau ia telah melakukan lima kesalahan,apa yang harus aku catatkan?”Jawab malaikat di sebelah kanan,”Biarkannnya,sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah s.w.t bahawa satu kebaikan akan mendapat 10 pahala.”Oleh itu hapuskanlah lima kesalahannya yang lalu sebagai tebusan dan kami masih simpankan untuknya lima pahala lagi.
Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata.”Kalau macam ini sampai bilakah aku dapat merosakkan anak Adam?”

No comments: