Wednesday, November 19, 2008

7 PERKARA MENJEJASKAN KEBERKESANAN KERJA AMAL



PENDAHULUAN



Manusia diperuntukkan 24 jam sehari semalam untuk menjalani kehidupan di dunia termasuk bekerja,tetapi hasilnya berbeza-beza.Ada yang memperolehi pendapatan cukup lumayan dalam tempoh beberapa jam bekerja,ada juga keletihan memerah tenaga tulang empat kerat tetapi hasilnya sekadar cukup untuk keperluan sekeluarga.

Apa yang menyebabkan timbul perbezaan itu?Kuncinya adalah keberkesanan bekerja.Ada orang yang benar-benar berkesan dalam hidup,sehingga hasil yang diperolehi sesuai dengan waktu,tenaga dan fikiran yang dikorbankan.Namun, ada pula yang tidak efektif dalam hidup sehingga hasil yang diperoleh tidak setimpal dengan keringat yang di keluarkan.

Sekurang-kurangnya ada tujuh perkara menghambat dan mengekang keberkesanan bekerja dan beramal iaitu;

1- Tidak memiliki tujuan dan matlamat jelas.

Jika bekerja dan beramal tanpa tujuan,semua yang kita lakukan menjadi tidak fokus,menyebabkan waktu dan tenaga yang dikeluarkan tidak berkesan.Ada dikalangan kita bekerja tanpa mengetahui untuk apa bekerja.Kita mendirikan solat,namun sering kali tidak tahu untuk apa kita solat.Dengan memiliki tujuan yang jelas,setiap langkah pasti terarah dan lebih bermakna.

2- Tidak memiliki rancangan terperinci


Setelah miliki tujuan jelas yang hendak di capai,kita dituntut memiliki rancangan terperinci sebagai pemandu arah setiap langkah,sehingga waktu yang kita miliki benar-benar efektif.Tanpa adanya perancangan,kita akan terjebak pada putaran waktu dan tenaga.

3- Tidak teratur dalam hidup

Kehidupan seharian yang tidak teratur biasanya akan mendatangkan banyak masaalah.Tidak teratur makan misalnya,akan mengundang penyakit.Demikian pula tidak teratur dalam bekerja,bersukan,belajar dan sebagainya.

4- Komunikasi yang tidak baik

Sebahagian besar aktiviti seharian kita diisi dengan komunikasi.Sesiapapun yang ingin efektif dalam hidupnya harus memiliki kemampuan berkomunikasi yang baik.Banyak masaalah lahir disebabkan tiada komunikasi yang baik.Masaalah kecil saja boleh menghancurkan rumah tangga apabila suami dan isteri tidak dapat berkomukasi dengan jujur,telus dan bijak.

Satu penyebab gagalnya komunikasi adalah kuatnya prasangka buruk dan tidak lengkapnya informasi yang kita terima mengenai sesuatu.Maka pastikan,komunikasi kita memenuhi unsur tenang.sopan,fasih,lembut dan secukupnya,isu komunikasi pula harus benar,bermanafaat dan tidak menyakiti hati orang lain.

5- Konflik yang tidak perlu

Memperbesarkan hal kecil berpotensi menimbulkan konflik tidak perlu.Bila sudah terjadi konflik,maka tenaga kita akan berkurangan sehingga tugas utama kita terbengkalai.

Ketika suami isteri terbabit dalam satu konflik kecil,misalnya,maka fungsi di rumah akan terbengkalai.Anak kehilangan kasih sayang dan keberkatan hidup akan hilang.Jadi untuk meleraikan masaalah,ketepikan sikap ego dan nafsu,sebaliknya utamakan semangat setia kawan untuk berjaya bersama.

6- Bersikap emosional

Selain mengganggu suasana,sikap emosional akan menghambat keberkesanan kerja.Orang emosional pun cenderung membesar-besarkan masaalah,pendendam,dan suka menuntut yang bukan-bukan.Bila sudah demikian,waktu produktif kita akan terbuang begitu saja kerana sukar pekerjaan dapat dilakukan dengan berjaya dalam keadaan emosional.

7- Menangguhkan pekerjaan

Setiap waktu memiliki hak tersendiri.Ketika kita menunda suatu pekerjaan,maka pada masa sama kita mencuri waktu dan ini menjadi tanda munculnya masaalah baru.Jadi,setiap masa yang kita lalui adalah rangkaian keputusan.Maka pilihlah keputusan terbaik.Salah satunya tidak menangguhkan pekerjaan.


***Mulai dengan KHASYIAH(takut pada Allah) akan timbul MUHASABAH(kiraan diri)akan timbul MURAQABAH(pengawasan diri)baru timbul rasa,kerja hanya kerana Allah***





No comments: